 |
Thorvaldsens Kristus Opstillet i Københavns Domkirke, Vor Frue kirke |
 |

Lære om dåb
Derfor vil vi nu lade begynderundervisningen om Kristus ligge og gå videre til en undervisning for voksne og ikke én gang til lægge grunden med omvendelse fra døde gerninger og tro på Gud, med lære om dåb og håndspålæggelse, om dødes opstandelse og evig domHeb. 6:1-2
Mange slags dåb
Det tredje emne Gud betragter som grundlæggende for os er 'Læren om
dåb'.
Ordet 'dåb' betyder nedsænkning eller neddykning og er ikke et
religiøst ord, men et ganske almindeligt hverdagsord. Vi har i
vore vestlige bibeloversættelser undladt at oversætte ordet dåb. Ordet betyder
ikke andet end at neddyppe. Man døbte sin jernstang i koldt vand (hvis
man var smed), man døbte sit tøj i sæbevand, man døbte sin fiskestang
i søen osv.
Det, som heller ikke kommer frem i den danske oversættelse, er, at ordet
'dåb' i dette vers (Heb 6:2) står i flertal i originalsproget græsk. Det vil sige, at der er tale om flere slags dåb. Der kan i Bibelen identificeres mange forskellige dåb.
Johannes døberens dåb eller omvendelses dåb (Luk 3:3)
Jesu egen dåb (Matt 3:13-16)
Jesus døber (Joh 4:1-2)
Prøvelses dåb (Luk 12:50, Matt 20:22-23)
Moses´ dåb i skyen og i havet (1 Kor 10:2)
Dåb med Helligånden (Ap.G 1:5)
Dåb med ild (Luk 3:16)
Dåb i Jesu Navn (Ap. G 19:4) eller Faderens, Sønnens og Helligåndens
Navn (Matt 28:19)
Med så mange slags dåb må vi finde en fællesnævner for at finde frem til
en sand forståelse af Bibelens dåb. For det første, så kan ordet 'baptidzo', som det
hedder på græsk, aldrig betyde 'at bestænke' eller 'at hælde over'.
"Der findes ingen eksempler i nogen græsk litteratur gennem mange
århundreder, hvor ordet har mistet sin oprindelige betydning, ej heller
hvor det betyder noget andet end at nedsænke" (Dake).
I de første tre anvendelser foroven er mediet vand. De, som blev døbt,
var totalt nedsænket i vand, og det var et billede på renselse fra det,
som gik forud.
Moses´ dåb: folk accepterede Moses´ autoritet ved at lade sig lede af
skystøtten om dagen og gennem havet, hvor vandet tårnede sig op på begge sider
af dem.
Prøvelses dåb er billedtale om en prøvelse, der er så overvældende, at
man nærmest er opslugt af den. Jesus bruger billedet om sin prøvelse i
Getsemane have.
Dåben i Helligånden er en gave fra Gud til enhver, som tager imod den
ved tro. Efter at man er genfødt ved Guds Ånd, kan man modtage dåben i Helligånden. I denne dåb modtager man kraften fra Gud til at leve i sin helt
nye identitet fra Gud. Man oplever en total omfavnelse af Guds Ånds
omsorg, kærlighed og kraft.
Dåben med ild, hvor Kristus raffinerer vores karakter til bedre at
repræsentere Ham på jorden. Ild er altfortærende, og det der er træ, hø og strå
optændes af flammer og kun det der er ædelt består.
Den sidste form for dåb nævnt ovenfor, er den, som vi genkender fra
Matt 28:19 og Ap.G. 2:38.
Dåb i Kristus
Er der et gennemgående tema i alle disse former for dåb, der leder os til en generel
forståelse af dåben? Ja. I hvert enkelt tilfælde er objektet for dåben totalt
opslugt af dåbens medium, hvad enten det er vand, ild eller Guds Ånd.
Totalt omsvøbt, indpakket, indhyllet, omfavnet, omringet. Samme billede anvendes i
Ef. 3:18; hvor der bedes om, at vi må kende bredden og længden og højden og dybden af
Kristi kærlighed.
Enhver forklaring af dåb må tage hensyn til det.
Noget andet vi må tage i betragtning, er Paulus´ gådefulde
bemærkning i Ef 4:4,5 - ligesom I jo også blev kaldet til ét håb; én
Herre, én tro, én dåb;
Vi er blevet kaldet til én dåb. Hvilken dåb er det? I Ap.G. 18:25
kendte Apollos kun til Johannes´ dåb og det var utilstrækkeligt. Paulus
forklarede det nærmere til de 12 disciple, han fandt i Efesos, 'Johannes døbte med omvendelses dåb...' . Da de hørte det, blev de døbt i Herren Jesu navn. (Ap.G. 19:3-7).
Det vil sige, at omvendelses dåb ikke var nok, de skulle også døbes i Herren
Jesu navn. Hvad var forskellen? Er det blot et spørgsmål om, hvilke ord
der udtales, når man dukkes under vandet? Eller er der en mere dybdegående
forskel.
I Lukas 12:50 taler Jesus om en prøvelses dåb og i Matt 20:22 at
også disciplene skal gennemgå denne dåb. I Ap.G. 1:5 sagde Jesus
'Johannes døbte med vand, men I skal døbes med Helligånden...'
Her er to former for dåb som Jesus siger vi skal døbes med. Men Paulus siger at der er kun en dåb.
Der er en simpel forklaring.
Forvirring opstår, fordi vi blot har antaget, at den dåb Paulus refererer
til i Ef. 4:5 er en form for vanddåb. Men det er ikke tilfældet. Det, Paulus taler
om, er den samme dåb, som han skriver til Romerne om i Rom 6:3, 'Eller
ved I ikke, at alle vi, som er blevet døbt til Kristus Jesus, er døbt
til hans død?'. En dåb til Jesus Kristus. Ordet 'til' kan også
oversættes (og er det i mange oversættelser fx. KJV og Bogen) 'ind i'.
At blive døbt ind i Jesus Kristus.
Gal 3:27, 'Alle I, der er døbt til (eller ind i) Kristus, har jo iklædt
jer Kristus'.
Når man taler om Kristus (den salvede), taler man nødvendigvis også om salvelsen.
Kristus er ikke Kristus uden salvelsen. Nu begynder der at dannes et
billede. Vi er døbt ind i salvelsen. Forestil dig en stor reservoir
fyldt, ikke med vand, men med Guds salvelse, hvormed Jesus er salvet.
Denne salvelse er Guds væsen, Guds kærlighed, Guds kraft. Den er alt,
hvad du behøver til ånd, sjæl og legeme. Du er bliver neddyppet i,
totalt omsvøbt, indpakket, indhyllet i salvelsen. Omfavnet, omringet,
omsluttet af salvelsen, af Guds kærlighed, kraft og væsen. Dette skete
da du sagde 'ja' til Jesus, 'da I blev begravet sammen med ham i
dåben, og i den blev I også oprejst sammen med ham ved troen' (Kol
2:12). Du blev født på ny, skabt i Kristus Jesus til gode gerninger, du
er en helt ny skabning i Kristus Jesus.
Så stor er Guds gerning i dig, da du gav afkald på at styre dit eget
liv og overgav kontrollen til Jesus ved at bekende Ham som Herre i dit liv.
1 Kor 12:13, 'For vi er alle blevet døbt med én ånd til at være ét
legeme'. Du tilhører nu en ny familie. Du er et Guds barn med millioner
af søskende. Du er et vigtigt lem på Jesu Kristi legeme. Når du lider,
lider vi alle, 'bliver én legemsdel hædret, så glæder også alle de
andre sig' (1 Kor 12:26)
Alt dette skete automatisk for dig og også for de 3000, som blev født
på ny på Pinsedagen i Ap.G. 2:41. Længslen efter at blive døbt i vand er
en naturlig konsekvens af dette, og ligesom den etiopiske hofmand i
Ap.G. 8:36, vil du spørge 'Hvad hindrer mig i at blive
døbt?'. Filip svarede manden, 'Tror du af hele dit hjerte, så kan det
ske'.
Dåb i vandet er en symbolsk handling, der afspejler det, som allerede
er sket i dit indre menneske. Uden at der er sket noget indvendigt er dåben
uden mening. Johannes døberen selv bebrejdede farisæerne, som kom for at
blive døbt af ham, 'øgleyngel, hvem har bildt jer ind, at I kan flygte
fra den kommende vrede'. Deres problem var, at de mente en ydre handling
- dåben - i sig selv kunne udrette noget. Johannes havde stærke ord for
dem, 'Så bær da den frugt, som omvendelsen kræver, og tro ikke, at...'
Dåben frelser ikke nogen. Men forbryderen, som blev korsfæstet sammen
med Jesus, blev frelst uden dåb, han havde ikke tid til at blive døbt,
men Jesus sagde alligevel: ”I dag skal du være med mig i Paradis”.
Så i Jesu såkaldte missionsbefaling, opfordrer Han os ikke til bare at
døbe folk i vand, men til at vejlede folk i at tage en livsforvandlende
beslutning om at tage imod Jesus som Herre og Frelser; 'Den, der tror
og bliver døbt, skal frelses'. Dåben her er dåben ind i Jesus Kristus. Og hvis det er så her, er det sikkert også andre steder. Havde vi forstod det, kunne være fri for alle stridigheder omkring dåb som har voldet så megen smerte i kirken.
Ønsker du at blive døbt, ønsker du noget godt. Tror du af hele dit
hjerte, så kan det ske.
|